تبلیغات کلیکی در تلگرام

آیا تبلیغات کلیکی در تلگرام فراگیر خواهد شد؟

معمولا مشتریان این سوال را از ما زیاد می‏پرسند: چرا کانالهای تلگرامی تبلیغات کلیکی ارسال نمی کنند؟

قطعا تبلیغات کلیکی برای تبلیغ دهندگان بسیار جذابند. زیرا تنها زمانی که مشتری اکشن نشان داده است پول پرداخت می‏ کنند. ضمنا «پرداخت در ازای اکشن» باعث می شود تا شما بعنوان تبلیغ دهنده، بسیاری از فعالیتهای مربوط به Media Management را از پیش روی خود بردارید. مثلا اگر شما قادر بودید در تلگرام تبلیغ کلیکی سفارش دهید، احتمالا چندان اهمیت نمی دادید که تبلیغ دقیقا در چه ساعتی، در کدام کانال و یا پست چندم ارسال می شود.

اما نبود این نوع تبلیغ در تلگرام باعث شده که شما بعنوان تبلیغ کننده از یک سو مجبور باشید زمان زیادی برای شناسایی کانالها و هماهنگی جزئیات ارسال تبلیغ صرف کنید و از سوی دیگر ریسک موفقیت یا عدم موفقیت تبلیغ را بر عهده بگیرید. اما چرا چنین شرایطی بوجود آمده است؟

آیا کانالها و مدیران آن مقصرند؟

بصورت کلی این ذهنیت وجود دارد که اگر یک رسانه دیجیتالی به خودش مطمئن است، تبلیغ کلیکی ارسال خواهد کرد. بنابراین اگر کسی تبلیغ کلیکی ارسال نمی کند، احتمالا «یک ریگی به کفشش هست». متاسفانه در تلگرام به دلیل بروز برخی سوء استفاده ها (fake userها، گروه هایی که صرفا برای بازدید گرفتن تبلیغ درست می شوند و …) این ذهنیت می تواند پر رنگ تر هم باشد.

هرچند در تلگرام قطعا یک عده ای ریگ به کفششان هست، اما این موضوع علت رواج نیافتن تبلیغات کلیکی نیست. چنین افرادی در هر رسانه‏ ای وجود دارند. مثلا در اپلیکیشن ها یا وبسایت ها، برخی تلاش می کنند تبلیغ را به شکل ناگهانی به کاربر نمایش دهند تا ناخواسته بر روی آنها کلیک کند. همچنین بحث کلیکهای غیرواقعی هم بحثی است که بسیاری از تبلیغ دهندگان تجربه آن را داشته اند.

علاوه بر این، در ابتدای گسترش یافتن تبلیغ در تلگرام، مدیران کانالها تبلیغات مبتنی بر اکشن را هم اجرا می کردند. مثلا تبلیغات با هدف گرفتن عضو برای کانال. اما پس از مدتی این نوع تبلیغات از مدلهای تبلیغاتی کانالها حذف شد و جای خود را به جمله زیر داد: «موفیت تبلیغ شما به کیفیت تبلیغ و محتوای کانال شما بستگی دارد». به عبارت دیگر، زمانی مدیران کانالها تصمیم داشتند بر اساس اکشن از تبلیغ دهنده پول بگیرند اما به دلیل وابستگی این مدل درآمدی به کیفیت تبلیغ، از این کار منصرف شدند.

آیا کیفیت تبلیغات پایین است؟

مدیران کانالها به این بهانه که نتیجه گرفتن تبلیغ به کیفیت پست تبلیغاتی وابسته است، زیر بار تبلیغات کلیکی نمی روند. در واقع ما هم مشتریان زیادی داریم که به کیفیت تبلیغ خود اهمیت چندانی نمی دهند و معمولا علاقه مندند تبلیغ «سریع تر» ارسال شود. این رفتار خصوصا در تبلیغ دهندگان کوچکتر (که احتمالا منابع کافی برای طراحی تبلیغ خوب ندارند) بیشتر دیده می شود. اما مگر این تبلیغ دهندگان هنگامی که مثلا روی پلتفرم عدد تبلیغ می کنند رفتار متفاوتی دارند؟ شخصا بعید می دانم. به عبارت دیگر، در تمامی پلتفرمهایی که تبلیغات کلیکی ارسال می کنند، عده ای تبلیغ دهنده وجود دارند که تبلیغ با کیفیت پایین ارسال خواهند کرد. در نتیجه اگر پلتفرمی می خواهد تبلیغ کلیکی ارسال کند، نباید به دلیل حضور تبلیغ دهندگانی که تبلیغ بد طراحی می کنند شکست بخورد.

حال اگر تبلیغ بد جزئی ذاتی از پلتفرمهای کلیکی است، و اگر کانالها و مدیران آنها با دارندگان اپلیکیشنها و وبسایتها تفاوت چندانی ندارند، چرا تبلیغات کلیکی در تلگرام رواج پیدا نکرده است؟ پاسخ را باید در این عبارت یافت: رسانه جمعی

رسانه جمعی

کانال تلگرام یک رسانه جمعی است

مقصود از رسانه جمعی، آن است که شما به همه مخاطبان کانال یک پیام را نمایش می دهید. اساسا قابلیت این وجود ندارد که به هر کاربر کانال یک پیام متفاوت نمایش داده شود. اما چرا این موضوع مهم است؟

کسی که تبلیغ شما را می بیند، حتی اگر بالقوه مخاطب شما هم باشد، تنها در برخی شرایط به تبلیغ شما واکنش نشان می دهد (برای فهم بیشتر این موضوع، به مقاله چرخه خرید مراجعه کنید). بنابراین هنر پلتفرمهایی که تبلیغات کلیکی انجام می دهند این است که مخاطب را بشناسند و در زمانی که احتمال کلیک کردن وی بیشتر است تبلیغ را نمایش دهند. به همین دلیل است که در دنیا، الگوریتمهای Programmatic Buying ایجاد شده اند که در کسری از ثانیه با توجه به این که چه مخاطبی به چه مدیایی سر زده است، فضای نمایش آن مدیا را برای آن مخاطب خاص خریداری کنند.

تشخیص دقیق مخاطب هدف

اما وقتی شما در کانال به کاربران به صورت مجزا دسترسی ندارید، این موضوع بالکل منتفی می شود! شما حتی اگر بدانید در یک کانال تلگرامی کدام کاربرها با احتمال بیشتری بر روی تبلیغ کلیک خواهند کرد (که چنین سطح از اطلاعات هم در تلگرام فعلا وجود ندارد)، اساسا امکان این را ندارید که تبلیغ را فقط به بخشی از مخاطبان نمایش دهید. از این جهت، تبلیغ در کانالها شبیه به تبلیغ در بیلبورد، تلویزیون، روزنامه و مجلات است. شما کنترلی ندارید که چه کسی و در چه زمانی تبلیغ شما را ببیند. شما صرفا تبلیغ خود را در مکان نمایش قرار می دهید به این امید که مخاطب مناسب در زمان مناسب آن را مشاهده کند.

بعبارت دقیق تر، علت اصلی رواج نیافتن تبلیغات کلیکی، ناتوانی در هدف قرار دادن مخاطب مناسب در زمان مناسب است. شما نهایتا می توانید با توجه به موضوع کانال، تبلیغ را به افراد مرتبط تر نمایش دهید (همانطور که با انتخاب مجله مناسب، یا برنامه تلویزیونی مناسب و یا بیلبورد مناسب تلاش می کنید تبلیغ شما را افراد بالقوه مخاطب شما ببینند). اما شما باز هم پیام را به همه اعضای آن کانال نمایش خواهید داد. این سطح از Targeting برای بهینه سازی نسبت کلیک به بازدید و قیمت کلیک کافی نیست.

جمع بندی

نبود تبلیغات کلیکی در تلگرام به دلیل بد بودن کانالها و یا کیفیت تبلیغات نیست، بلکه به دلیل ذات کانالهای تلگرامی است. نبود امکان نمایش یک پیام به یک مخاطب خاص در کانال علت اصلی رواج نیافتن این نوع تبلیغات است. از آنجایی که این ویژگی در تعریف کانال تلگرام نهفته است، به نظر نمی رسد تبلیغات کلیکی حتی در آینده دور هم امکان پذیر شود (مگر آنکه آقای دورف همه ما را سورپرایز کند!) و شما باید با در نظر گرفتن این واقعیت در تلگرام تبلیغ کنید.

نویسنده:


ارسال دیدگاه ...