تجربه تبلیغ در کانال تلگرام دانستنی و هوش

در این کانال تلگرامی تبلیغ نکنید: مجله دانستی و هوش

یکی از دغدغه های مشتریان ما این است که از کجا می توان فهمید کاربران یک کانال واقعی هستند یا خیر. متاسفانه در حال حاضر ابزارهای موجود در تلگرام این امکان را به راحتی در اختیار تبلیغ دهندگان قرار نمی دهد. با این حال، کاری که می توان کرد، به اشتراک گذاری تجربه بد تبلیغات در برخی کانالهاست تا سایر تبلیغ دهندگان با آگاهی از این تجربیات، انتخاب واقع بینانه تری داشته باشند. به همین دلیل، امروز قصد داریم یکی از این دست تجربیات خود را برای شما بازنویسی کنیم.

لازم به ذکر است این تبلیغ مربوط به یکی از محصولات خودمان بوده و به هیچ عنوان از اطلاعات مشتریان در این نوشتار استفاده نشده است.

اطلاعات کلی کانال

   نام کانال

مجله دانستنی و هوش

   آی دی کانال

@iq_test

   موضوع

سرگرمی، اطلاعات عمومی

   حداقل هزینه تبلیغ

۴۰،۰۰۰ تومان

   تعداد اعضای کانال (در زمان نگارش)

۱۴۴۸۶۰ نفر

   درصد کاربران فعال (در زمان نگارش)

۱۳%

 

تجربه ما

ما برای یکی از محصولات خود، تبلیغ شبانه این کانال را رزرو کردیم (۹۵،۰۰۰ تومان). تبلیغ ساعت ۲۳:۰۵ در کانال قرار داده شد. تا چند ساعت پس از تبلیغ، روند بازدید به شکل زیر بود:

روند بازدید تبلیغ در طول زمان - کانال مجله دانستنی و هوش

 

همانطور که از این نمودار مشخص است، در طول تقریبا ۱۰ ساعت، بازدید پست به ۴۰۰۰ رسیده است. برای این که مشخص باشد تبلیغ به چه میزان بازخورد داشته است، همزمان نرخ کلیک آن را هم اندازه گرفته ایم که در نمودار زیر مشخص است:

 

نرخ کلیک به بازدید در طول زمان - کانال مجله دانستنی و هوش

 

خط سبز، متوسط نرخ کلیک در بازه زمانی فوق را نشان می دهد که نزدیک ۳% بوده است. لازم به ذکر است نرخ ۳% نرخ خوبی در تبلیغات تلگرامی به شمار می آید. بنابراین در ابتدای تبلیغ ما حس و حال خوبی داشتیم.

اما اتفاق بد، از ساعت ۹:۳۰ صبح شروع شد. روند بازدید گرفتن پست ناگهان سرعت عجیبی به خود گرفت و همزمان نرخ کلیک به شدت افت کرد! به دو نمودار پایین دقت کنید:

 

تعداد بازدید تبلیغ در طول زمان - کانال مجله دانستنی و هوش

 

نرخ کلیک به بازدید تبلیغ - کانال مجله دانستنی و هوش

 

بازدید پست ما از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۱ یک رشد ۱۲۰۰۰ تایی داشته است! همزمان، نرخ کلیک از ۳% به ۰٫۳% کاهش پیدا می کند. این در حالی است که هنوز هیچ پست جدیدی در کانال قرار نگرفته است و همچنان تبلیغ ما، بعنوان پست آخر کانال قرار دارد. نهایتا از ساعت ۱۱:۱۵ تا ساعت ۱۱:۱۷ (یعنی در فاصله ۲ دقیقه) ناگهان ۱۹ پست در کانال قرار می گیرد (نقاط قرمز روی نمودار، زمان پست های کانال را نشان می دهند که به دلیل فاصله کوتاه زمانی کمی همپوشانی پیدا کرده اند).

پس از این اتفاق، با مدیر کانال ارتباط برقرار کردیم. مدیر کانال پس از اینکه دیتای مرتبط با تبلیغ را دید، ادعا کرد که در ساعت ۹:۳۰ کانال در تبلیغات تبادلی قرار گرفته است، و این اثر تبادل روی تبلیغ بوده است. طبیعتا ما نمی توانیم این ادعا را رد یا تایید کنیم. اما همچنان این سوال برای ما باقی است که چرا رفتار کاربران ناگهان در همان زمان مشخص تغییر کرده است و چرا نرخ کلیک ناگهان یک دهم قبل شده است؟

جمع بندی

برای ما مشخص نیست این اتفاق از روی عمد اتفاق بوده یا واقعا قرار گرفتن تبلیغ در زمان تبادل نتیجه آن بوده است. اما یک چیز واضح است: این کانال به هیچ عنوان اهمیتی به نتیجه بخش بودن تبلیغ در کانال خود نداده است. حتی اگر این اتفاق نتیجه تبادل باشد، چرا تبلیغ دهنده باید از تبادل در کانال متضرر شود؟ چرا ناگهان همزمان ۱۹ پست در کانال قرار داده شده و پست تبلیغاتی از پست آخر به پست بیستم رفته است؟ کمی اهمیت دادن به این موارد قطعا باعث خواهد شد تبلیغ دهندگان تجربه بهتری به دست آورند و تبلیغ خود را تکرار نمایند.

نویسنده:


ارسال دیدگاه ...