تجربه تبلیغ در کانال یوتیوب فارسی

هر از چندگاهی که در تبلیغات تلگرامی ما اتفاق قابل توجهی می افتد، آن را با شما به اشتراک می گذاریم. این بار موضوع بحث، تبلیغی است که در کانال یوتیوب فارسی ارسال کرده ایم. این تبلیغ مربوط به یکی از رباتهای ما بوده است و اطلاعاتی که در ادامه ارائه می شود با توجه به نرخ عضویت در ربات و میزان بازدید تبلیغ در هر لحظه به دست آمده است.

اطلاعات کلی کانال

نام کانال یوتیوب فارسی
آی دی کانال @UTFarsi
موضوع سرگرمی
حداقل هزینه تبلیغ ۱۵۰،۰۰۰ تومان
تعداد اعضای کانال (در زمان نگارش) ۲۰۳۵۲۴ نفر
درصد کاربران فعال (در زمان نگارش) ۳۰%

 

تجربه ما

به صورت کلی در تبلیغات تلگرامی، با گذشت زمان نرخ کلیک به بازدید کاهش پیدا می کند. بعنوان مثال چند نمودار زیر را ببینید که در نتیجه تبلیغ همین محصول در کانالهای دیگر به دست آمده است (در تمامی نمودارها، نقاط قرمز نشان دهنده پستهای جدید کانال و خط سبز، متوسط نرخ کلیک در بازه زمانی مشخص شده است):

افت 45 درصدی کلیک پس از 7 ساعت

نقاط قرمز: پستهای جدید-خط سبز: میانگین نرخ کلیک

 

 

افت 30 درصدی کلیک پس از 3 ساعت

نقاط قرمز: پستهای جدید-خط سبز: میانگین نرخ کلیک

 

بنابراین کاهش ۳۰، ۴۰ درصدی نرخ کلیک در طول زمان برای تبلیغات طبیعی است. معمولا هرچقدر پست قدیمی تر می شود و پستهای پس از تبلیغ زیاد می شوند، کاربران با دقت کمتری به پست تبلیغاتی نگاه می کنند و در نتیجه میزان واکنش نشان دادن آنها به تبلیغ نیز کاهش می یابد.

اما هنگامی که تبلیغ در کانال یوتیوب فارسی ارسال شد، نتیجه زیر به دست آمد:

نرخ کلیک به بازدید در طول زمان - کانال یوتیوب فارسی

نقاط قرمز: پستهای جدید-خط سبز: میانگین نرخ کلیک

 

همانطور که از نمودار مشاهده می شود، نرخ کلیک در ابتدای کار نزدیک به ۳٫۵% بوده است. اما بین ساعت ۱ شب تا ۶ صبح، متوسط نرخ کلیک ۴٫۵% شده و حتی در برخی زمانها به بالای ۸% هم می رسد. پس از آن تا ساعت ۱۲ ظهر روز بعد، نرخ کلیک همانند ابتدای تبلیغ نزدیک ۳٫۵% باقی می ماند. بعبارت دیگر در طول ۱۷ ساعتی که از زمان ارسال تبلیغ گذشته، نه تنها نرخ کلیک کاهش پیدا نکرده بلکه در زمان شب نیز با افزایش همراه بوده است.

علت چیست؟

به نظر می رسد مهمترین علت افت نکردن نرخ کلیک در کانال یوتیوب فارسی، ارسال کردن تنها ۱ پست (همزمان با تبلیغ) در کانال بوده است. پس از آن تا ساعت ۱۲ ظهر روز بعد، هیچ پست دیگری در کانال قرار نگرفته و این موضوع باعث شده تا کاربرانی که حتی چندین ساعت بعد با پست تبلیغاتی مواجه می شوند، آن را با حوصله مشاهده نمایند و نسبت به آن واکنش نشان دهند. این مشاهده، این باور را تقویت می کند که کانالهایی که پست کمتری می گذارند، ارزش تبلیغاتی بیشتری دارند. برای اینکه بهتر متوجه تاثیر پستهای جدید روی نرخ کلیک شوید، جالب است ادامه نرخ کلیک به بازدید را در کانال یوتیوب فارسی مشاهده کنید:

نرخ کلیک به بازدید پس از پستهای جدید

نقاط قرمز: پستهای جدید-خط سبز: میانگین نرخ کلیک

 

همانطور که در نمودار جدید مشاهده می شود، پس از ارسال پستهای جدید، نرخ کلیک با افت نزدیک به ۳۰% همراه بوده است.

اما دقت داشته باشید که نرخ کلیک اولیه در کانال یوتیوب فارسی، لزوما بالاتر از سایر کانالها نیست. مثلا اگر به نمودار کانال اول دقت کنید، نرخ کلیک از سطح بالاتر (حدود ۴٫۵%) شروع شده است. بنابراین تعداد پست کمتر لزوما به این معنی نیست که تبلیغ نرخ کلیک بالاتری داشته باشد. بلکه پستهای کمتر باعث می شود کاهش نرخ کلیک در طول زمان بسیار کندتر اتفاق بیفتد.

جمع بندی

تبلیغی که ما در کانال یوتیوب فارسی رفتیم با کاهش بسیار ناچیز نرخ کلیک در طول زمان همراه بوده است. مقایسه وضعیت تبلیغات ما در یوتیوب فارسی با تبلیغات ما در سایر کانالها، این فرضیه را تقویت می کند که کانالهایی که کمتر پست می گذارند، کاهش نرخ کلیک کمتری دارند. هر چند لزوما نرخ کلیک ابتدای کار آنها بالاتر از کانالهای مشابه نیست.

نویسنده:


ارسال دیدگاه ...


  1. ناشناس -

    عالی بود و موافقم