تشخیص بازدید واقعی از غیرواقعی در تبلیغ تلگرام

تشخیص بازدید واقعی از بازدید غیرواقعی در تلگرام

فرض کنید شما محصولی دارید که مخاطب آن خانم ها هستند. شما یک کانال آشپزی را برای تبلیغ خود انتخاب می کنید و برای ۲۰،۰۰۰ بازدید پول پرداخت می کنید. تبلیغ در کانال ارسال می شود و نهایتا پست تبلیغاتی شما به ۲۰،۰۰۰ بازدید می رسد. اما شما از کجا متوجه خواهید شد که همه ۲۰،۰۰۰ بازدید، از اعضای خود کانال بوده اند؟

واقعی یا غیرواقعی بودن بازدید یکی از دغدغه های مهم تبلیغ دهندگان تلگرامی است. مشتریان ما تقریبا پیش از تبلیغ در هر کانال جدید، در مورد واقعی بودن بازدید از ما سوال می پرسند. اجازه بدهید ابتدا بازدید غیرواقعی را تعریف کنیم:

 

بازدید غیرواقعی، هر نوع بازدیدی است که توسط اعضای کانالی که در آن تبلیغ رفته اید ایجاد نشده باشد

 

مثلا ممکن است پست تبلیغاتی شما در چند کانال دیگر بدون اطلاع شما فوروارد شده باشد. کانالهایی که مخاطب آنها با آن کسی که مدنظر شماست همخوانی ندارد. و یا ممکن است بازدید، بواسطه اکانتهایی باشد که صرفا برای بالا بردن بازدید ساخته شده اند. این اکانتها ممکن است عضو خود کانال باشند و یا اینکه عضو سوپرگروه های تبلیغاتی باشند که تعداد زیادی تبلیغ در آنها فوروارد می شود تا بازدید بگیرد.

تشخیص واقعی بودن بازدید مدتها برای خود ما جای سوال بود تا اینکه یک روز شکایت یک مشتری از نتیجه تبلیغ، گره از کار ما باز کرد.

یک اتفاق بد، اما مفید

مشتری ما برای تبلیغ خود تنها یک کانال را انتخاب کرده بود. تبلیغ در کانال مورد نظر ارسال شده و عضو جدید هم به کانال مشتری افزوده شده بود. با این حال مشتری از تبلیغ ناراحت بود، زیرا درصد زیادی از اعضای افزوده شده به کانال، اکانتهای غیرواقعی بودند! عکسهای زیر، آی دی کاربران جدید عضو شده در کانال مشتری را نشان می دهند:

لیست اعضای جدید کانال تبلیغ شده

اما چرا این اتفاق برای ما مفید بود؟ چون ما یک کانال پیدا کرده بودیم که می دانستیم از کاربران غیرواقعی استفاده می کند تا بازدید و حتی بازخورد تبلیغ را بالا ببرد. این برای ما بسیار مهم بود، چون با مطالعه روی رفتار این کانال می توانستیم اطلاعات خوبی از این حوزه به دست آوریم.

مطالعه رفتار کانال

در تلگرام، تنها اطلاعاتی که ناظر خارجی از یک پست تبلیغاتی دارد، تعداد بازدید آن است. هیچ اطلاعات دیگری (مانند هویت افراد بازدید کننده، IP بازدید کننده ها و …) توسط تلگرام منتشر نمی شود. بنابراین صورت مسئله ما این بود که آیا نحوه بازدید گرفتن در این کانال با کانالهای دیگر تلگرام متفاوت است یا خیر.

برای پاسخ به این سوال، روند افزایش بازدید را برای کانالهای مختلف پیش روی خود گذاشتیم (پلتفرم ادشات به صورت اتوماتیک در هر تبلیغ این روند را ثبت می کند). بررسی های ما در کانالهای مختلف نشان می دهد نمودار بازدید-زمان ۴ ویژگی اصلی دارد:

  • در ابتدا، سرعت بازدید گرفتن بسیار زیاد است و در طول زمان سرعت بازدید کاهش پیدا می کند (شبیه به نمودار لگاریتمی)
  • در زمان شب، سرعت بازدید بسیار کم شده و نمودار شبیه به خط صاف می شود
  • هنگام صبح، سرعت بازدید گرفتن مجدد بالا می رود
  • در کانالهای کوچک، تلگرام تعداد بازدیدها را در لحظه بروز رسانی نمی کند و نمودار حالت پلکانی دارد

در شکل های زیر می توانید چند نمونه از روند رشد بازدید در طول زمان را مشاهده کنید:

الگوی کلی بازدید پست در طول زمان

حال سوال این است: آیا در کانال مورد بحث ما، الگوی افزایش بازدید همانند سایر کانالهاست؟ در تبلیغی که اعضای غیرواقعی برای مشتری ما به همراه داشت، نمودار بازدید به شکل زیر شده بود:

الگوی بازدید در کانال شناسایی شده

 

به محض دیدن این نمودار، متوجه دو جهش ناگهانی در بازدید به دست آمده از کانال می شویم. این جهش های ناگهانی به این معناست که پست در بازه ی زمانی کوتاه، تعداد زیادی بازدید به دست آورده است. نکته اینجاست که این جهش ها، در ساعات غیرمعمول (ساعت ۸ شب و ساعت ۱ شب) ایجاد شده است. چیزی که در روند طبیعی بازدید کانالها به چشم نمی خورد.

با دیدن این جهش ها، تقریبا ایده اصلی در ذهن ما شکل گرفت: کانالهایی که بازدید غیرواقعی ایجاد می کنند، در زمانهایی خاص، پست را در کانالها یا گروه های دیگر فوروارد می کنند و یا با تعداد زیادی اکانت غیرواقعی از کانال بازدید می کنند. این رفتار باعث می شود سرعت بازدید پُست ناگهان زیاد شود و در نمودار بازدید-زمان آن، جهش بوجود آید.

برای اینکه از ایده خود مطمئن شویم، چند پست تبلیغاتی دیگر را نیز در کانال بررسی کردیم. در تمامی این پستها، همین جهش ها به چشم می خورد. بعنوان مثال دو نمونه دیگر آورده شده است:

الگوی بازدید در کانال شناسایی شده

در تمامی این پستها، جهش هایی غیرطبیعی در بازدیدها به چشم می خورد که نشان دهنده رفتار غیر عادی کانال در جذب بازدید برای پست تبلیغاتی است. جالب اینجاست که در همه حالتها هم، جهش ها در ساعتهای شبانه ایجاد شده است. زمانی که در سایر کانالها سرعت بازدید به کمترین حالت خود می رسد و نمودار شبیه به خط صاف می شود!

راهکار چیست؟

نکته اول اینکه شما پیش از ارسال تبلیغ، راهکاری برای تشخیص چنین رفتاری ندارید. شما باید هنگامی که تبلیغات خود را در کانالهای مختلف ارسال می کنید، نمودار بازدید-زمان تک تک کانالها را داشته باشید و اگر جهش های غیرعادی در زمانهای غیرمعمول در آنها مشاهده کردید، از ارسال تبلیغ مجدد در آن کانال خودداری کنید.

نکته دوم اینکه باید نمودار بازدید-زمان پست های خود را داشته باشید. برای تولید نمودار بازدید-زمان یک راه این است که شخصا در بازه های زمانی کوتاه بازدید تبلیغ را ثبت کرده و با استفاده از اکسل نمودار آن را به دست آورید. اما این کار عموما بسیار وقت گیر بوده و در ۲۴ ساعت هم امکان پذیر نیست. راه دیگر این است که از پنل ادشات برای ثبت و ارسال تبلیغ استفاده کنید. این پنل به صورت اتوماتیک اطلاعات مربوط به تبلیغ شما را در کانالهای مختلف ثبت کرده و برای شما نمایش می دهد:

نمونه گزارش پنل تبلیغات ادشات

ضمن اینکه در ادشات، کانالهایی که قبلا شناسایی شده اند از لیست کانالهای تبلیغاتی حذف می شوند تا تبلیغ دهندگان جدید، تجربه مشابهی را تکرار نکنند.

جمع بندی

برخی از کانالها، پست تبلیغاتی شما را نه تنها در کانال خود، بلکه در تعدادی کانال و سوپرگروه ارسال می کنند تا بازدید بیشتری برای تبلیغ شما بگیرند و هزینه تبلیغ شما را بالا ببرند. برای تشخیص اینکه آیا بازدید تبلیغ شما واقعی بوده یا خیر، باید نمودار بازدید-زمان پست تبلیغاتی خود را داشته باشید و اگر جهش های غیرمنتظره در آن دیدید، به رفتار کانال شک کنید. اگر داشتن این نمودار برای شما دشوار است، پیشنهاد می کنیم تبلیغ در تلگرام را با استفاده از پلتفرم ادشات انجام دهید.

نویسنده:


ارسال دیدگاه ...


  1. ناشناس -

    مطلب بسیار مفیدی بودو اینکه بررسی بسیار خوب و هوشمندانه ای انجام دادید

    • امین آقاجانی -

      ممنون از شما. امیدوارم کمک کنه کمتر از این اتفاقات شاهد باشیم

  2. ناشناس -

    سلام  سوالی برای من پیش اومده که یکم مشابه من یک کانال خصوصی زدم و اصلا متنی از اون رو برا کسی فروارد نکردم و لینک ورود هم به کسی ندادم حالا بعد یه مدت تعداد باز دیدای مطالب کانال رو ۱۴و۹و۸و…زده می خواستم بدونم ایا اشتباه تلگرامه یا دستگاه من حک شده؟ممنون میشم اگه بگید.

    • امین آقاجانی -

      نه اشتباه از تلگرامه و نه دستگاه شما هک شده.
      بصورت کلی، شمارشگر تعداد بازدیدهای تلگرام بصورت زیر عمل می کنه:
      اگر شما یک پست رو ببینید یک بار بازدید بالا میره
      اگر تا قبل از ۲۴ ساعت مجدد همون پست رو ببینید بازدید تغییر نمی کنه
      اگر بعد از ۲۴ ساعت ببینید دوباره بازدید بالا میره

      بنابراین اتفاقی که افتاده، شما در روزهای مختلف به کانال خودتون سر زدید و بازدید بعضی پستها بالا رفته
      نگران نباشید، همه چیز عادیه

  3. ناشناس -

    جناب آقاجانی گرامیدرود بر شمااز پاسخی که به پرسش چرایی بالا رفتن بی‌جهت کانالی که عضو ندارد، بسیار سپاسگزارماز افراد زیادی پرسیدم علت ثبت بازدید، بدون اینکه عضوی به کانال افزوده شده باشه، همه پاسخ‌های عجیب میدادن: فعالیت بات‌ها، بازدید توسط مونیتور کننده‌های تلگرم!! و…پاسخ شما درست بودسپاس

  4. ناشناس -

    سلام دوست عزیز. من دارای یک گروه تلگرام فروش هستم. چندین سوال دارم۱. آیا تحلیل های شما برای یک گروه هم هست یا فقط برا کانال؟۲. بزرگترین مساله من در پیدا کرون کانال خوب و باکیفیت و واقعی است. شما چه کمکی میتونید بکنید؟۳. آیا مشاوره حضوری یا تلفنی هم دارید؟