تبلیغ برای مخاطبان میانسال و مسن

تبلیغ برای مخاطبان میانسال و مسن

مغز مدام در حال تغییر است. در سالهای ابتدایی زندگی و در دوران بلوغ، این تغییرات بسیار زیاد است. اما با نزدیک شدن به سن ۲۰ سرعت این تغییرات کاهش پیدا می کند. با این حال هیچگاه متوقف نمی شود.  اثر تغییرات تدریجی پس از سن ۲۰ سالگی در ابتدای کار ملموس نیست، ولی با نزدیک شدن به سنین ۵۰ و ۶۰ سال کم کم آثار آن مشخص می شود و باعث می شود تا رفتار افراد در برخی حوزه ها تغییر کند.

افراد میانسال به بالا و مسن، بخش مهمی از مخاطبان تبلیغات هستند. زیرا بخش بزرگی از ثروت را در اختیار دارند (در آمریکا ۷۷% دارایی ها در اختیار این بخش از جامعه است). با این حال عموما در طراحی پیامها، تبلیغات و محصولات، تفاوتی بین این نوع مخاطب و مخاطب جوان در نظر گرفته نمی شود. این موضوع باعث خواهد شد تا پیام ما آنطور که باید به مخاطب منتقل نشود. بنابراین اگر شما محصولی دارید که مخاطب آن افراد میانسال و مسن هستند، به نکات زیر دقت کنید:

افراد مسن، پیامهای منفی را نادیده می گیرند

با بالا رفتن سن، به تدریج افراد نسبت به پیام ها و اتفاقات منفی کمتر واکنش نشان می دهند. تحقیقات نشان می دهد بخشی از مغز ما به اسم amygdala که مسئول عواطف و احساسات ماست (مانند خشم، ترس، خوشحالی و ..)، در سنین جوانی هم به اتفاقات مثبت و هم به اتفاقات منفی واکنش نشان می دهد. اما به تدریج با بالارفتن سن، این بخش از مغز حساسیت خود را نسبت به اتفاقات منفی از دست می دهد و بیشتر در برابر اتفاقات مثبت فعال می شود! به عبارت دیگر مغز یاد می گیرد اتفاقات منفی اطراف را نادیده بگیرد!

بنابراین اگر شما می خواهید به یک فرد مسن پیشنهادی بدهید، بهتر است از جملات با بار مثبت استفاده کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. مثلا اگر پدربزرگ یا مادربزرگ شما نباید غذای سرخ شده بخورند، به جای اینکه بگویید «مرغ رو سرخ نکن واست خوب نیست» بهتر است بگویید «اگه مرغ رو خورشتی بخوری واست خیلی خوبه».

افراد مسن رویدادهای منفی را نادیده می گیرند

 

همین موضوع در تبلیغات هم صادق است. برای چنین مخاطبی تلاش کنید تا فضایی با بار معنایی مثبت ایجاد کنید. فضای منفی و تاریک چنین مخاطبی را جذب نخواهد کرد. از کلمات، جملات و محیطی مثبت استفاده کنید. اگر بتوانید پیام را به نحوی طراحی کنید که فرد مسن مخاطب شما در مورد خودش احساس خوبی پیدا کند، بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

افراد مسن، جزئیات را به خاطر نمی سپارند

شاید شما چنین جملاتی را از افراد مسن خانواد خود شنیده باشید که «نمی دونم مریم بود یا مینا، داشت بازی می کرد دستش خورد لیوان شکست». آنها می دانند که یک نفر در حین بازی یک لیوان را شکست، اما اینکه چه کسی بود چندان به خاطرشان نمی ماند. تحقیقات نشان می دهد با بالارفتن سن، بخش هایی از حافظه که مربوط به نکات ریز (tip of the tongue) هستند تضعیف می شوند. به همین دلیل است که افراد مسن بعضا اسامی و کلمات را به خاطر نمی سپارند.

افراد مسن جزئیات را به خاطر نمی سپارند

 

اگر شما برای این دست از مخاطبان پیام طراحی می کنید، به خاطر داشته باشید که جزئیات پیام شما در حافظه این افراد باقی نخواهد ماند. مثلا اگر شما یک تبلیغ دارید و در انتهای آن اشاره می کنید «۲۰% تخفیف برای خرید اول» به احتمال زیاد این بخش از پیام شما از ذهن مخاطب مسن پاک خواهد شد. اگر هدف شما معرفی تخفیف است، باید آن را در بخش اصلی پیام خود قرار دهید.

حواس افراد مسن راحت تر پرت می شود

یکی از قابلیتهای مغز انسان، سرکوب کردن محرک هایی است که باعث پرت شدن حواس می شود. با بالارفتن سن به تدریج این قابلیت در انسان کاهش پیدا می کند. در نتیجه اگر افراد مسن در شرایطی قرار بگیرند که محرکهای متعددی در محیط اطراف آنها قرار دارد، به سختی می توانند تمرکز خود را حفظ کنند.

حواس افراد مسن راحت تر پرت می شود

 

حال اگر شما برای این دست از مخاطبان تبلیغ طراحی و ارسال می کنید، اولا تلاش کنید رسانه ای را انتخاب کنید که مخاطب شما در محیطی آرام به آن دسترسی دارد. ثانیا، خود تبلیغ شما نباید عناصری داشته باشد که باعث پرت شدن حواس مخاطب از پیام اصلی شود. سعی کنید در طراحی شما، فضای سفید به اندازه کافی وجود داشته باشد تا پیام اصلی شما در آن کاملا مشخص باشد. از به کار بردن آهنگهای ناگهانی و سریع، و تصاویر و فریمهایی که ناگهان به تصویر اضافه می شوند نیز خودداری نمایید.

جمع بندی

بالا رفتن سن امری طبیعی است و تغییرات مغز خواه ناخواه همراه با آن اتفاق می افتد. اگر مخاطب شما در سنین ۵۰ ۶۰ سال به بالا قرار می گیرد، مطمئن باشید پیامی که طراحی می کنید منطبق با واقعیتها و ویژگیهای ذهنی مخاطب شما باشد تا نتیجه بهتری از آن بگیرید.

 

نویسنده:


ارسال دیدگاه ...

ثبت تبلیغ