چند درصد محتوای تلگرام تکراری است؟

چند درصد محتوای تلگرام تکراری است؟

برای همه ما زیاد این اتفاق افتاده است که دقیقا یک محتوا را در کانالهای مختلف ببینیم. در تلگرام یک محتوای جذاب توسط کانالها کپی می شود بدون آنکه به نام تولیدکننده اصلی محتوا اشاره شود (یادی کنیم از مرحوم کپی رایت). اما واقعا چند درصد محتوای تلگرام تکراری است؟

روش اندازه گیری

یکی از ابزارهایی که ما در تلگرام ایجاد کرده ایم، رباتی است با نام «موتور جستجوی تلگرام» (اگر علاقه مند به استفاده هستید، به آدرس https://t.me/tsearcherbot مراجعه کنید و یا آی دی @tsearcherbot را در تلگرام جستجو کنید). در این ربات، شما یک عبارت را وارد می کنید و در پاسخ به جستجوی شما، تمام پست های کانالهای تلگرام که شامل عبارت وارد شده شما هستند به شما نمایش داده می شوند. مثلا اگر عبارت «دیجیتال مارکتینگ» را جستجو کنید، پاسخ زیر را دریافت خواهید کرد:

جستجو در @tsearcher

 

یکی از ناراحتی های کاربران این سرویس، نمایش پستهای تکراری از کانالهای مختلف در نتیجه جستجو است. برای رفع این مشکل، تصمیم گرفتیم با مکانیزمی پستهای تکراری را شناسایی کرده و حذف کنیم. برای اینکه پست تکراری تشخیص داده شود باید ۲ شرط زیر را داشته باشد:

  • متن پست بدون در نظر گرفتن ID کانال و یا لینک Join Chat، دقیقا مشابه باشد
  • عکس، گیف، ویدئو یا فایل دقیقا یکی باشد

بعبارت دیگر، دقیقا یک پست کپی شده و فقط ID کانال زیر آن تغییر کرده باشد. بنابراین اگر کانالی متن پست را کمی تغییر داده باشد و یا مثلا عکس را ویرایش کرده باشد، تکراری در نظر گرفته نمی شود.

درصد پستهای تکراری

در یک ماه گذشته که در حال تست و بهینه سازی این الگوریتم هستیم، نتیجه به شکل زیر بوده است:

  • کل پست های شناسایی شده (در کانالهای بیش از ۲۰،۰۰۰ عضو در حال حاضر): ۲،۶۷۴،۶۳۶
  • پست های تکراری شناسایی شده: ۹۵۴،۷۶۸

با یک تقسیم ساده نتیجه زیر به دست می آید:

بیش از ۳۵% پست های تلگرامی کاملا تکراری هستند. یعنی پست بدون تغییر متن و محتوای تصویری، کپی شده است.

 

درصد محتوای تکراری در تلگرام

 

البته با توجه به معیارهای سختگیرانه ما، عدد ۳۵% حداقل نرخ محتوای تکراری تلگرام است. قطعا اگر معیارها را کمی ساده تر در نظر بگیریم، این عدد فراتر خواهد رفت.

نتیجه گیری

متاسفانه رعایت نشدن کپی رایت محتوا، همواره از مشکلات مهم تولیدکنندگان محتوا در ایران بوده است. این مشکل در تلگرام بسیار بیشتر دیده می شود. به طوری که ۳۵% محتوای تلگرام دقیقا کپی شده بدون آنکه به منبع اصلی محتوا کوچکترین اشاره ای شود. امیدواریم حداقل کپی کنندگان به منبع اصلی محتوا نیز اشاره ای کنند تا تولیدکنندگان محتوا دلگرمی خود را به تولید محتوای دسته اول حفظ نمایند.

نویسنده:


ارسال دیدگاه ...