خمیازه، نورونهای آینه ای و تبلیغات

خمیازه، نورونهای آینه ای و تبلیغات!

شما در یک جلسه نشسته اید، یک نفر خمیازه می کشد و شما هم شروع به خمیازه کشیدن می کنید. شما در حال تماشای فیلم هستید، بازیگر فیلم خمیازه می کشد و شما هم شروع به خمیاز کشیدن می کنید. احتمالا با نگاه به عکس بالا و خواند این متن هم یک خمیازه ای کشیده اید (نه خسته پهلوان!). اما چرا این اتفاق می افتد؟

تحقیقات نشان می دهد مسری بودن خمیازه، به بخشی از مغز انسان باز می گردد که با عنوان نورونهای آینه ای (Mirror Neurons) شناخته می شوند. اما این نورونها نه فقط در خمیازه، بلکه در بسیاری از رفتارهای ما تاثیر می گذارند که دانستن آن به شما در طراحی تبلیغات بهتر کمک خواهد کرد.

نورونهای آینه ای

نورونهای آینه ای نورونهایی هستند که هم در زمانی که شما خود یک کاری را انجام می دهید و هم زمانی که فرد دیگری را می بینید که آن کار را انجام می دهد فعال می شوند. مثلا بستنی خوردن را در نظر بگیرید. این نورونها هم زمانی که شما خودتان بستنی می خورید و هم زمانی که می بینید فرد دیگری بستنی می خورد فعال می شوند.

نورونهای آینه ای

 

یکی از کارکردهای اصلی این نورونها، ایجاد رفتار «همدلی» در بین انسانهاست (و البته سایر جاندارانی که این نورون را دارند). هنگامی که شما دوست خود را می بینید که درد می کشد، شما هم احساس درد می کنید و چهره در هم می کشید. هنگامی که شما دست یک نفر را می بینید که لای در گیر می کند، شما هم ناخودآگاه انگشت های خود را جمع می کنید. به خاطر داشته باشید این نوع رفتار کاملا غیر ارادی است و اساسا شما کنترلی روی فعال شدن یا نشدن این بخش از مغز خود ندارید.

نورونهای آینه ای و خمیازه

تحقیقات نشان می دهد هنگامی که اطرافیان شما خمیازه می کشند، نورونهای آینه ای مغز شما فعال می شوند. این پدیده در زمان دیدن یک چهره خندان بسیار کمتر اتفاق می افتد. به همین دلیل است که خمیازه مسری تر از خندیدن است.

یک نکته جالب در تحقیقات آن است که افرادی که حس همدردی بیشتری با دیگران دارند، بیشتر دچار خمیازه مسری می شوند. ضمن اینکه اگر شما نسبت به افرادی احساس همدردی بیشتری داشته باشید (مثلا دوستان خود و کسانی که به آنها علاقه دارید) به احتمال بیشتری موقع خمیازه کشیدن آنها شما هم خمیازه می کشید (در مقایسه با افرادی که حس همدردی کمتری با آنها دارید!). همه این موارد به دلیل نقش مشترک نورونهای آینه ای در ایجاد حس همدردی و حس خمیازه است.

اهمیت نورونهای آینه ای در تبلیغات

یکی از مواردی که باعث می شود یک تبلیغ موفق باشد این است که بتواند مخاطب خود را به صورت احساسی درگیر کند. محققان با در نظر گرفتن نورونهای آینه ای پیشنهاد می کنند در تبلیغات خود به جای اینکه صرفا محصول خود را نمایش دهید، استفاده شدن محصول را نیز در تبلیغ خود قرار دهید. هنگامی که مخاطبان می بینند یک انسان از محصول استفاده می کند، احتمال فعال شدن نورونهای آینه ای آنها بیشتر می شود و این باعث خواهد شد مخاطب شما ناخودآگاه به صورت احساسی درگیر تبلیغ شما شود.

بعنوان مثال اگر هدفون تبلیغ می کنید، صرفا هدفون را نمایش ندهید بلکه لذت شنیده شدن موسیقی با هدفون را هم به نمایش در آورید.

تبلیغ هدفون با توجه به نورونهای آینه ای

 

یا اگر یک نوشیدنی مثل قهوه یا چای تبلیغ می کنید، نشان بدهید که یک نفر آن را واقعا می نوشد. اگر خودرو تبلیغ می کنید، نشان بدهید یک نفر روی صندلی می نشیند و مثلا فرمان چرمی را لمس می کند. این لمس شدن فرمان چرمی توسط یک نفر خیلی بیشتر از نشان دادن فرمان چرمی تاثیرگذار است. استفاده شدن محصول خود را نمایش دهید تا مخاطب بیشتر آن را احساس کند.

جمع بندی

مسری بودن خمیازه به دلیل وجود نورونهای آینه ای در مغز اتفاق می افتد. اما به جز خمیازه، این نورونها باعث می شوند ما بسیاری از احساسات را حتی بدون آنکه خود ما در شرایطش قرار گرفته باشیم درک کنیم. اگر شما تبلیغ طراحی می کنید به وجود این نورونها دقت کنید. بهتر است تبلیغ شما به نوعی استفاده شدن محصولتان را توسط یک نفر نمایش دهد تا مخاطب شما بهتر بتواند محصول شما را احساس کند.

نویسنده:


ارسال دیدگاه ...


  1. ناشناس -

    خیلی جالب بود مرسی 🙂

  2. ناشناس -

    مقاله جالبی بود ممنون

ثبت تبلیغ