میزان جذابیت کانال برای مخاطب

آیا کانال تلگرام شما برای مخاطب جذاب است؟

اگر شما مدیر یک کانال تلگرامی هستید، قطعا دغدغه اصلی شما تولید محتوایی جذاب برای مخاطبان است. اما از کجا می توان متوجه شد که مخاطبان، کانال تلگرام شما را دوست دارند؟

معمولا ساده ترین راه برای پاسخ به این سوال، بررسی تعداد اعضای کانال است. یک قاعده کلی وجود دارد که اگر شما محتوای خوب تولید کنید، این محتوا در تلگرام دست به دست می شود و به تدریج کاربران شما افزایش می یابد. بنابراین هرچقدر اعضای کانال بیشتر باشد، شما کانال جذاب تری دارید.

هرچند این جمله به صورت کلی درست است (با فرض کنار گذاشتن کاربران غیرواقعی)، اما متاسفانه یک برداشت اشتباه هم در میان مردم وجود دارد که فکر می کنند برعکس این جمله هم درست است. یعنی اگر اعضای کانال تلگرام کم است، پس کانال تلگرام جذاب نیست! این برداشت به هیچ عنوان صحیح نیست.

هرچند زیاد بودن اعضا می تواند نشان دهنده جذابیت کانال باشد، اما کم بودن اعضا به هیچ عنوان به معنای ضعیف بودن کانال نیست

بسیاری از مشتریان ما از اینکه بگویند اعضای کانالشان چند صد نفر یا چند هزار نفر است خجالت می کشند و احساس می کنند کانال خوبی ندارند. واقعیت آن است که تعداد اعضای کانال شما فقط به محتوای شما وابسته نیست، بلکه به حوزه فعالیت شما، تعداد کانالهای مشابه (که رقیب شما به شمار می آیند) و به اندازه کل جامعه هدف شما هم وابسته است. بنابراین به صرف اینکه کانال شما کوچک است نباید نتیجه بگیرید کانال خوب نیست. بهتر است علاوه بر تعداد اعضا، معیارهای دیگری را هم مدنظر قرار دهید. اما چه معیاری؟

چه معیاری بهتر نمایانگر جذابیت کانال شماست؟

فرض کنید کانال تلگرام شما یک فروشگاه است. علاوه بر اینکه تعداد مشتریانی که به فروشگاه سر می زنند مهم است، این که مشتریان چندبار خرید می کنند نیز اهمیت زیادی دارد. هرچقدر مشتری مدت زمان بیشتری از یک فروشگاه خرید کند، آن فروشگاه بهتر عمل کرده است. در مورد کانال شما هم همین امر صادق است. هرچقدر مخاطبانی که عضو کانال شما می شوند طولانی تر با شما بمانند، به معنای توانایی بیشتر شما در خلق محتوای خوب و ایجاد جذابیت برای مخاطب است.

میزان ماندگاری اعضای کانال نمایانگر جذابیت کانال برای مخاطبان است

اگر شما کانال کوچکی دارید که مخاطبان مدت زمان طولانی با آن همراه می مانند، نشان دهنده موفقیت شما در شناخت مخاطب و ارائه محتوای مناسب به آن هاست. اما اگر کانال بزرگی دارید که مخاطبان به سرعت آن را ترک می کنند، قطعا باید نگران این باشید که اعضای شما در طول زمان کاهش می یابند و دیگر به کانال شما مراجعه نمی کنند.

نحوه اندازه گیری میزان ماندگاری اعضا

برای اینکه میزان ماندگاری اعضا را اندازه بگیرید، لازم است با توجه به زمان ورود و خروج اعضا، طول عمر مخاطبان را حساب کنید. اگر انجام این کار به صورت دستی برای شما دشوار است، می توانید از تحلیلگر کانال تلگرام استفاده کنید. تحلیلگر کانال تلگرام، یکی از ابزارهای مفید برای مدیران کانال است که به شما کمک می کند اطلاعات بیشتری نسبت به مخاطبان کانال خود داشته باشید. یکی از گزارشهای این ابزار، گزارش ماندگاری اعضا است. این گزارش خروجی به شکل زیر در اختیار شما قرار می دهد:

ماندگاری اعضا کانال قوی

همانطور که در شکل مشخص است، این نمودار به شما می گوید از بین کاربران عضو شده در یک بازه زمانی، چند نفر هنوز در کانال شما هستند و چند نفر کانال را ترک کرده اند. ضمن اینکه متوجه می شوید کسانی که کانال شما را ترک کرده اند به طور میانگین چه مدت در کانال حضور داشته اند. عکس فوق، یک کانال تلگرامی به نسبت خوب را نشان می دهد که درصد بالایی از افرادی که در طول هفته گذشته عضو کانال شده اند همچنان در کانال عضو مانده اند. عکس زیر یک کانال ضعیف تر را نشان می دهد که کاربران به سرعت کانال را ترک می کنند:

ماندگاری اعضا کانال ضعیف

 

همانطور که مشاهده می کنید، کانال دوم هرچند جذب مخاطب بیشتری داشته، اما بیش از ۵۰% مخاطبانی که در طول هفته گذشته عضو کانال شده اند کانال را ترک کرده اند. مطمئنا در طول زمان، کانال اول موفقیت بیشتری نسبت به کانال دوم کسب خواهد کرد.

جمع بندی

مهمترین معیاری که نشان می دهد شما کانال تلگرامی خوبی دارید یا نه، ماندگاری افراد در کانال تلگرام شماست. هرچقدر اعضا مدت زمان بیشتری در کانال شما بمانند، شما کانال با کیفیت تری دارید. برای آگاهی از میزان ماندگاری مخاطبان در کانال، می توانید از ابزار تحلیلگر کانال تلگرام استفاده کنید. در صورتی که تاکنون از این ابزار استفاده نکرده اید، با مراجعه به صفحه تحلیلگر کانال تلگرام، رایگان ثبت نام خود را انجام دهید.

نویسنده:


ارسال دیدگاه ...

ثبت تبلیغ