مقایسه اعضا و بازدید پستهای کانال خبر فوری

یک میلیون عضو بی اثر!

در روزهای گذشته پستی منتشر کردیم که رشد غیرطبیعی اعضای برخی کانالهای خبری تلگرام را نمایش می داد. اکنون که مدتی از این رشد گذشته است، بر آن شدیم که اثر این جذب عضو را بر این کانال ها بیشتر بررسی کنیم. از آنجایی که در میان کانال های مذکور، کانال خبر فوری نسبت به بقیه شناخته شده تر است، این کانال تلگرام را مورد بررسی قرار داده ایم.

   نام کانال    خبر فوری
   بازه زمانی بررسی    ۱ دی تا ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
   تعداد پستهای بررسی شده    ۵۵۰۰

متوسط بازدید پست ها

نمودار زیر، روند تغییر متوسط بازدید پستها در روزهای مختلف را در قیاس با تعداد اعضای کانال نمایش می دهد:

مقایسه بازدید و تعداد اعضای کانال خبر فوری

همانطور که از نمودار مشخص است، پس از فیلترینگ، کانال خبر فوری اقدام به جذب تقریبا یک میلیون عضو جدید کرده است. اما هنگامی که بازدید پستها را قبل و بعد از فیلترینگ با هم مقایسه می کنیم، رشد مثبتی در بازدیدها مشاهده نمی شود.

نکته جالب دیگری که یکی از مخاطبان عزیز در پست پیشین به آن اشاره کرد، ثابت ماندن اعضای کانال پس از جذب عضو است. با کنار هم قرار دادن این دو موضوع (رشد نکردن بازدید و نبود ریزش در اعضای کانال)، به نظر می رسد به احتمال زیاد اعضای جدید، کاربران Fake هستند که تاثیر چندانی برای کسانی که در این کانالها تبلیغ ارسال می کنند ندارند.

به نظر نمی رسد اعضای جدید کانال خبر فوری منجر به رشد اثربخشی این کانال شده باشند

 

اطلاعات دقیق بازدید پست های کانال، برای دوستداران دیتا!

نمودارهای زیر ارتباطی با تحلیل بالا ندارند، اما در روند بررسی فوق تولید شده اند. اگر جزء آن دسته از کسانی هستید که با اطلاعات حال می کنید، این نمودارها برای شما جذاب خواهد بود.

نمودار اول، توزیع پستهای کانال بر اساس ساعت انتشار و میزان بازدید را نمایش می دهد:

توزیع پستها برحسب میزان بازدید و ساعت انتشار - کانال خبر فوری

از این نمودار چند نکته برداشت می شود:

  • انتشار پستها از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب انجام می شود
  • حجم انتشار پست تقریبا یکسان است. هرچند با کمی دقت می توان گفت حول و حوش ساعت ۸ شب حجم انتشار کم می شود و نزدیک ساعت ۱۲ شب حجم انتشار بسیار زیاد است
  • پستهایی که در ساعت ۷ تا ۹ شب منتشر می شوند بازدید بالاتری دارند
  • پستهایی که در ساعات کاری منتشر می شوند بازدید پایینتری دارند

دو نکته آخر در نمودار دوم ساده تر نمایش داده شده است:

میزان بازدید براساس ساعت ارسال پست- کانال خبر فوری

جمع بندی

به نظر می رسد اعضای جدید اضافه شده به کانال خبر فوری تاثیری در رشد مخاطبان واقعی این کانال نداشته اند. می توان حدس زد علت اصلی این کار، حساسیت برخی تبلیغ دهندگان به «تعداد اعضای کانال» است. این حساسیت باعث شده تا صاحبان کانالها به هر قیمتی به فکر رشد عددی باشند که بالای کانال نوشته می شود. امیدواریم به تدریج با رشد آگاهی مخاطبان، این حساسیت بی مورد رفع شود تا کمتر شاهد چنین فعالیتهایی باشیم.

نویسنده:


ارسال دیدگاه ...


  1. ناشناس -

    کاملا درسته و مشخص هست که اینکار با چه هدفی انجام شده. به عنوان یک تبلیغ دهنده، تعداد اعضا که هیچ، حتی تعداد بازدید رو هم صرفا ملاک قرار نمیدم و معیارهای دیگه ای برام مهمتر هستن

    • ناشناس -

      سلاممیشه بگید اگه تعداد بازدید براتون اهمیتی نداره بر چه اساسی تبلیغ می دهید؟

      • امین آقاجانی -

        سلام. البته دوستمون خودشون باید پاسخ سوال شما رو بدن. اما شما اگه از تبلیغ انتظار داشته باشید که ترافیک به وبسایت بیاره یا نصب برای اپلیکیشن (یا هر رفتار دیگه ای)، قطعا باید اون رو اندازه گرفت (مثلا هزینه هر کلیک یا هزینه هر نصب)هرچند وقتی تاحالا توی یک کانال تبلیغ نرفته باشیم چنین اطلاعاتی رو نداریم (و احتمالا بر اساس هزینه و بازدید تصمیم می گیریم)، اما وقتی آدم یک بار توی یک کانال تبلیغ بره دیگه بازدیدش مهم نیست و نتیجه ای که تولید کرده مهمه.